Навчання на базі ІКТ: можливості для здобуття вищої освіти та навчання, 26-27.10.15, Петра (Йорданія) – семінар для HERE (звіт, рекомендація)

Назва: Erasmus+ семінар експертів з реформ у сфері вищої освіти «Навчання на базі ІКТ: можливості для здобуття вищої освіти та навчання», які фінансуються Європейським Союзом

Дати: 26-27 Жовтня 2015

Місцезнаходження: Філія університету Аль-Хусейн Бін Талал (Петра, Йорданія)

Учасники з України:
1. Світлана Калашникова, директор Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, член команди національних експертів з реформ у сфері вищої освіти (голова).
2. Ірина Золотарьова, професор кафедри інформаційних систем Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця, член команди національних експертів з реформ у сфері вищої освіти.
3. Світлана Шитікова, Національний Еразмус+ офіс, Україна, координатор.

Близько 90 учасників з 23 країн-партнерів взяли участь у заході, зокрема члени команд національних експертів з реформ у сфері вищої освіти від кожної країни, координаторів національних Erasmus + офісів, експертів та представників організацій Йорданії, а також експертів з ЄС та країн-партнерів.
Програма і матеріали: http://supporthere.org/petra2015

Звіт
Опис і ключова інформація:

Учасники: Erasmus+ експерти з реформ у сфері вищої освіти (HERE) з сусідніх з ЄС країн-партнерів, представники національних Erasmus+ офісів (NEO), експерти з європейських та країн-партнерів, представники приймаючої організації (Аль-Хусейн Бін Талал університету), представники Міністерства Освіта Йорданії, представники Європейської комісії, представники Європейського Фонду Освіти та Виконавчого агентства.

Семінар був відкритий Ахмад Абу-ель-Хайя, директором NEO Йорданії, Алі Алькісі, президентом університету Аль-Хусейн Бін Талал Йорданії, Хані Дмур, Генеральним секретарем, Міністерства вищої освіти і наукових досліджень Йорданії. Хосе Гутьєррес, EACEA – начальник сектору за програмою Еразмус + з розвитку потенціалу в галузі вищої освіти – представив програму, ідеї та завдання семінару.

Були два дні пленарних засідань з основними доповідями, а саме:

1. Електронне навчання в Південному Середземномор’ї: тенденції та виклики – П’єр Гедеон, директор з міжнародних зв’язків, університет Нотр-Дам, Ліван

Електронне навчання в європейській вищій освіті – Майкл Gaebel, директор з політики у вищій освіті, EUA

2. Діверсифікація організаційних підходів до електронного навчання. Різні випадки, як установи та країни використовують електронне навчання, інновації викладання та навчання і розширення доступу та участі, наприклад, за допомогою змішаного навчання на кампусі, навчання протягом усього життя, посилення професійної, соціальної пропаганди, а також міжнародного співробітництва (Голова: Хосе Гутьєррес, EACEA – начальник сектору за програмою Еразмус + з розвитку потенціалу в галузі вищої освіти)
– Антуан Розі, Університет П’єра і Марі Кюрі (UPMC), Франція
– Надія Каминіна, декан гуманітарного факультету, Московський державний університет геодезії і картографії / Міністерство освіти, Росія
– Лін Лабабіді, представник студентів університету технологій Принцеси Сумаї, Йорданія
– Джіліані Ламлоумі, президент, Віртуальний університет Тунісу, Туніс.

3. Перетворення даних університету в цифрову форму: наслідки для досліджень, навчання та викладання – Єва Зайлер, Університет Цюріху, Швейцарія

4. Електронне навчання з метою вирішення проблем в конфліктних регіонах? Голова: Елізабет Колуччі, радник політика у сері вищої освіти, EUA
– Саїда Jaser Махмуд Affouneh Рамаллі, директор центру з електронного навчання, національний університет Ан Найя, Палестина
– Firas Хамаде, викладач і директор з персоналу, Вищий інститут ісламських наук Шам, Сирія, Делегація ЄС в Йорданії
5. Коротка презентація віртуального співтовариства HERE і веб-сайту – Джонна Корхонен, команда EUA / SPHERE

6. Яка роль електронного навчання у розвитку вищої освіти? – Майкл Габель, EUA

Мета семінару:
Нові технології і цифрові засоби масової інформації домоглися значного прогресу і генерують вплив і поліпшення умов навчання в освіти, професійній підготовці та безперервній освіті (LLL). Інформаційні та комунікаційні технології (ІКТ) стають все більш поширеними, ніж будь-коли раніше. Всі держави-члени ЄС розробили програми і конкретні дії для інтеграції ІКТ в освіту та навчання.
Метою семінару було стимулювати роздуми і дискусії серед Erasmus+ HEREs з країн-партнерів ЄС, що межують з ним стосовно нових розробок в області електронного навчання та їх впливу на доступ до інновацій у викладанні та навчанні. Якщо сказати більш конкретно, то семінар був присвячений обговоренню того, як краще використовувати можливості, які дає ІКТ, змішане навчання і онлайн курси Однак є багато питань і проблем, у тому числі, як створити потенціал для використання інструментів ІКТ та інфраструктури, визнання онлайн-курсів і ступенів, забезпечення якості та підготовки професорсько-викладацького складу, щоб використовувати таку технологію. Це поширене у Європі, де багато вузів розробляють стратегії в напрямку електронного навчання і намагаються слідкувати за основними тенденціями розвитку ІКТ в своєму викладанні та навчанні. Є багато підходів, якими поділилися під час семінару, як самі установи вирішують питання з просування електронного навчання так і наслідків для національної та регіональної політики у сфері вищої освіти. Під час цього семінару, орієнтованого на HEREs, був розглянутий широкий спектр можливостей, які ІКТ та електронне навчання пропонують для модернізації викладання та навчання, відкриваючи доступ до інтернаціоналізації вищої освіти.
Основні результати семінару:
Під час цього семінару представники вищої освіти надали інформацією про поточні тенденції відносно електронного навчання, і різні типи, підходи до його використання, надав цінну пораду на прикладі практичних рішень того, як університети розробляли стратегії щодо електронного навчання і способи, в яких воно змінює викладання та навчання, у тому числі наслідки для персоналу, студентів, інфраструктури та управління; як національні нормативні документи можуть перешкодити або допомоги електронному навчанню, наприклад, у зв’язку з визнанням і забезпеченням оцінки якості, настанови як електронне навчання може краще використовувати і впроваджуватися в різних країнах і установах

Секційні групи: “Зміна методів навчання і підходів” – 26 жовтня

Група 1: Сафа Насер Елдін, Віце-президент у справах Єрусалиму, Аль Кудс, Палестина
Зокрема, обговорення торкнулося наступних тем:
– можливості електронного навчання: що це означає для розробки і впровадження навчальних програм?
– стратегії з формування навичок, які ми повинні допомогти розвивати нашим студентам;
– основні тенденції, що прискорюють прийняття технологічних рішень в галузі вищої освіти;
– значні зміни, які впливають на технологічну адаптацію у сфері вищої освіти;
– характеристики електронного навчання.

Група 2: Ясміна Нлколік, Заступник начальника групи філологічного факультету Белградського університету, Сербія
Ясміна Нлколік, голова секційної групи, фокусувала обговорення доповіді «Agile освіта”, зосередивши увагу на роботі, яку вона робила за допомогою Agile підходів для поліпшення результатів навчання.
На обговоренні було сказано, що високотехнологічні компанії по всьому світу використовують Agile принципи і практики у своїй роботі, щоб зрозуміти, що такі поняття, як спринт можуть допомогти забезпечити легку і корисну структуру пілотних проектів. Студентам, що працюють з Agile методологією, пропонується навчитися брати на себе відповідальність приймати рішення, вносити свій внесок і працювати один з одним в рамках проекту і в різних проектах.

Група 3: Діала Хамаіді, Професор, факультет педагогічних наук, Університет Йорданії
Під час цього семінару, обговорення було зосереджено на зміні методів і підходів до навчання, їх оцінку і контроль якості.
Обговорення в ході цього семінару було зосереджено на тому, як студенти можуть досягти згаданих soft skills (наприклад, співпраці) за допомогою електронного навчання, як розібратися з різною термінологією: електронне навчання, дистанційна освіта, відкриті університети.
Промовці підкреслювали, що національні правила повинні сприяти, створювати стимули та підтримувати ІКТ стратегії університетів.
Обговорення в ході семінару були зосереджені на ідеях:
– Питання ІКТ повинні бути взаємопов’язані з реальним викладанням та навчанням.
– ІКТ стає необхідністю у сфері вищої освіти.
– Навчання в галузі ІКТ є неминучим.
– ІКТ є інструментом, щоб йти до основної мети навчання.
– Перехід від навчального проектування до проектування навчального досвіду.
– Ми повинні навчити викладачів як використовувати електронне навчання, а також навчити студентів вчитися.
– ІКТ є інструментом, який може внести свій вклад до навчання протягом усього життя.
– Електронне навчання може допомогти в нарощуванні -потенціалу студентів.

Групи за тематичним питанням: Що ми візьмемо звідси для наших інститутів і системи? – 27 жовтня
Група 1: Як ІКТ може підтримати інтернаціоналізацію. Голова – Майкл Габель, EUA.
Презентація: «Інтернаціоналізація через електронне навчання»- Ірине Дарчіа, доцент, Тбіліський державний університет імені Іване Джавахішвілі (ТГУ) / Міністерство освіти і науки Грузії,
Під час цього семінару Ірине Дарчіа презентувала результати Міжнародного курсу Sunoikisis DC – 2015: Програма “Історія Фукідіда” (філологічний, історичний, соціальний аспекти) розроблена спільно 7 партнерами, яка базується на основі змішаного – гібридного – дозованого підходів: особистісного, Skype, електронного навчання (Moodle), онлайн-сесій (прямої дискусії, питання за допомогою чату).
Обговорення було зосереджено на можливостях:
студенти – “відвідують” лекції одного з високоранжованих університетів, щоб отримати знання, які засновані на дослідженнях, в контакт зі своїми однолітками з інших країн;
професорів – ділитися знаннями та досвідом з колегами з інших країн, щоб мати «критичну масу» студентів з 7 країн, з метою сприяння їх навчальним та дослідницьким навичкам по всьому світу, щоб стати членом Міжнародної спільноти вчених;
університет – підвищення якості, хороший шанс, щоб збільшити довіру і престиж та стати членом академічної спільноти поряд з високоранжованими університетами, щоб підвищити відкритість і різноманітність, як передумова для подальшого співробітництва, а також для модернізації гуманітарної науки в цілому.
Група 2: Політика та структурна підтримка, що вимагає електронне навчання. Голова – Єва Сейлєр, Університет Цюріху.
Презентація: “Навколишнє середовище і політика щодо електронного навчання” – Ісам Забалаві, президент Арабської академії банківських і фінансових наук, Йорданія.
Обговорення в ході семінару було сфокусоване на середовищі та політиці стосовно електронного навчання, процедурах і інституційній ефективності.
Промовці підкреслювали важливість проблеми і руху для зміни в системі вищої освіти, таких як економіка знань, глобалізація, демографія, технологічних змін і технологічних інновацій.
Електронне навчання і політичні заяви стали предметом обговорення. Справді, університет буде використовувати електронне навчання там, де це доречно, щоб підтримати досягнення його цілей у забезпеченні досвіду студенто-орієнтованого навчання, які є гнучкими, відповідальними й ефективними для задоволення потреб усіх своїх студентів і партнерів. Електронне навчання може використовуватися як для інноваційного навчання так і методів його доставки. Це робить ефективним та раціональним використання всіх видів ресурсів при збереженні стандартів якості університету, до яких він прагне. Аспекти політики, що відносяться до електронного навчання будуть, коли це доречно, лежати в основі всіх стратегій і процедур університету.
У ході семінару були представлені принципи політики у сфері електронного навчання.
Група 3: Як навчання на основі ІКТ впливає на роботу викладачів та інших працівників. Голова- Чараламбос Врасідас, Університет Кіпру.
Презентація: “Електронне навчання та освітні мережі” – Н. Лістопад, Х. Живітцька, Білоруський державний університет інформатики та радіоелектроніки, Білорусь
Цей семінар був присвячений презентації електронного навчання та освітніх мереж. При обговоренні розглянуті наступні теми:
– Функціональна модель дистанційного навчання;
– Основні аспекти реалізації моделей дистанційного навчання в системі вищої освіти;
– Досвід Білоруського державного університету інформатики та радіоелектроніки в розвитку дистанційного навчання.

Висновки і пропозиції / рекомендації для України
1. Розробити національну дорожню карту для створення комп’ютерного потенціалу в галузі вищої освіти. Це вирішуватиме стратегії розвитку, педагогічні та професійні вимоги, і технологічну підтримку.
2. Сприяти розробці національної рамки кваліфікації для комп’ютерних навичок. Це повинно бути інтегровано в національні професійні рамки для викладачів вищих навчальних закладів.
3. Організувати широкий спектр науково-дослідної діяльності для подальшого розвитку відкритої і онлайн освіти.
4. Запустити Міністерством освіти і науки національну платформу для підтримки онлайн-курсів та MOOCs.
5. Використовувати нові види навчання та викладання для модернізації вищої освіти.
6. Підвищити рівень як інтернаціоналізації так і ІКТ для розвитку та поліпшення навчання та викладання.
7. Приєднатися до порталу відкритої освіти Європи, який впроваджено Європейською комісією у вересні 2013 року, який є базою до безкоштовних відкритих освітніх ресурсів.
8. Розробити керівництво для впровадження принципів забезпечення якості освіти у відкритому і онлайн-навчанні, і сприяти перевагам в використанні ІКТ у вищій освіті.

Попередня Презентації Інформаціного Дня Програми ЄС ЕРАЗМУС+ для вищих навчальних закладів ...